středa 27. října 2010

Jahodový makovec

Nevím jak vám, ale poslední dobou je mi zima. Léto je definitivně za námi a teplota venku se každým dnem snižuje. A nezapomeňte do toho všeho přidat ještě déšť! Ano, podzim přichází nebo bych spíš měla říct, že už je tady a abych byla upřímná, opravdu nemám chuť na pořádnou porci zmrzliny. Obzvlášť ne ve dnech jako je tento. V mém světě fantazie si představuji horký sladký kousek měkkého a jemného piškotového dortu. Tak si nějaký udělejme!

Dobře, vím, že není zrovna normální mít čerstvé jahody v září, ale jak můžete vidět, není to nemožné. Zrovna jsem pracovala na zahradě (znáte to - uklízení větví, hrabání listí), když jsem uviděla několik červených jahůdek. Říkala jsem si, co to jako je. Jeden by řekl, že všechny tyto delikátní červené bobule jsou touto dobou mrtvé. A hlavně v tomto chladném počasí, jaké tu teď máme. Takže jsem byla hodně překvapená, když jsem je viděla. Samozřejmě jich tu byla jen hrstka, ale i tak :) A otázkou bylo, co s nimi udělám.

Odpověď nebyla tak složitá. Rozhodla jsem se udělat rychlou, ale velmi chutnou piškotovou buchtu s mákem, protože ji mám velmi ráda. Tradiční makovec určitě každý z vás zná. Obvykle je to jen piškotové těsto s mákem, ale mně se to zdá trochu nudné a hlavně suché (ale i tak je dobrý). Tak jsem zkusila přidat pár nových přísad a fungovalo to skvěle. Původní recept jsem našla v jednom časopise (bohužel jeho jméno neznám, protože si vždy vystřihnu jen recept), změnila jsem tohle a tamto a byla jsem velmi spokojená s konečným výsledkem.

Ingredience:
200 g vařené brambory, oloupané a nastrouhané
210 g cukr
100 g mletý mák
100 g hladká mouka
2 vejce
150 g jahody, na čtvrtky
2 lžíce rozinky
2 lžíce rum
2 lžíce olej
10 g kypřící prášek
šťáva z 1/2 citronu
1 lžíce čerstvě pokrájená máta
1/2 lžičky skořice
špetka soli
tuk + strouhanka na vymazání a vysypání formy

Postup:
Smíchejte rozinky s rumem a dejte bokem na 30 minut. Nasekanou mátu smíchejte s citronovou šťávou a také dejte bokem. V míse vyšlehejte žloutky s cukrem do světlé pěny. Přidejte olej, strouhané brambory a prosátou mouku smíchanou s kypřícím práškem, mákem a skořicí. Míchejte, dokud se všechny přísady nesmísí. Jemně vmíchejte pokrájené jahody, rozinky s rumem a mátu s citronovou šťávou. Bílky ušlehejte se solí do pevného sněhu. Jemně vmíchejte do těsta. Těsto vylijte do vymazané a strouhankou vysypané dortové formy (22 až 24 cm průměr). Pečte v předehřáté troubě na 200C asi 25 minut do zlatavě hnědé barvy.

  • Pokud nemáte k dispozici jahody čerstvé, použijte mražené.
  • Zkuste makovec před pečením ozdobit plátky jahod.
  • Podávejte s jahodovou smetanovou omáčku nebo změklou zmrzlinou -  makovec to pozvedne do zcela nové dimenze.
Závěr:
Hmm. Tento makovec opravdu opravdu opravdu miluju! Je tak vláčný a měkký a v kombinaci s jahodami, mátou a mákem je vskutku božský. Nejvíc jsem si ho vychutnala ještě teplý, přelitý změklou domácí jahodovou zmrzlinou a bylo to prostě vynikající. Nicméně makovec je skvělý i studený :)

1 komentář:

  1. Jahodový makovec je super. A obzvlášť, když je z domácích jahod. :) My si pěstujeme ty naše na zahrádce a tak z toho má člověk o to větší radost. :) Jen je to teda makačka, co si budeme povídat. Myslím tím mít zahradu. Když se člověk celý den rýpe v hlíně a okopává, tak je fakt rád, že má doma krém na ruce a tělo, abych si namazala vyschlé ruce. A to mám poměrně kvalitní rukavice. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu mého blogu! Pokud se vám recept líbí, máte nějaké připomínky či nesrovnalosti, dejte mi vědět prostřednictvím komentáře. Všech reakcí si velmi cením a odpovím co nejdřív :)