pondělí 31. ledna 2011

Výzva The Daring Bakers: Ořechový Biscuit Joconde Entremet s mangovým bavarois a ricottovým krémem s bílou čokoládou

Výzva The Daring Bakers na leden 2011 byla hostována Astheroshe z blogu accro. Všechny nás vyzvala, abychom udělali Biscuit Joconde Imprime a zabalili do něj naše Entremet dezerty.

Tato výzva byla opravdu výzvou! Povinným předmětem pro nás bylo upečení biscuit joconde imprime (čti: biskyt žokond eprim, volně bych to přeložila jako potištěné piškotové těsto) podle daného receptu. Hmm, něco, o čem jsem v životě nikdy neslyšela, ale pár obrázků jsem už viděla (ačkoliv jsem neměla tušení, že se to jmenuje takto). To je teda výzva (já vím, já vím, používám to slovo snad v každé větě). A jaké je překvapení, zase mám skluz! Během měsíce jsem neměla čas, ale jsem ráda, že jsem nakonec výzvu dokončila. Umožňuje popustit uzdu fantazii a to je přesně to, co jsem potřebovala - naučila jsem se spoustu nových věcí!

Nejdřív bych ráda vysvětlila, co to je ten joconde. Teď si dovolím citovat Astheroshe: Joconde imprime (francouzský kuchařský termín) je ozdobný design zapečený do lehkého piškotového těsta, dodávající punc elegance dezertům/dortům/entremetům. Joconde těsto se používá, protože po upečení je vláčné a flexibilní. Toto těsto může být lehce obarvené či mramorované pro ještě větší dekorativní efekt. Joconde vyžaduje pozorné pečení, aby zůstalo flexibilní a snadno se přizpůsobilo formě. Pokud je nedopečené, nalepí se na pečící podložku. Pokud je "přepečené", vysuší se a bude se lámat. Jakmile vychladne, je možné ho rozkrájet na proužky tak, aby se jím mohla vyložit jakákoliv forma (dortová kulatá, hranatá atd.). Joconde imprime je tedy vnější obal  Entremetu - dezertu.

A copak to je entremet (doslova znamená "mezi chody", zde spíš vyhovuje volný překlad jako dezert)? Entremet (francouzský kuchařský termín) je ozdobený dezert s mnoha různými vrstvami těsta a krémů v dortové či jiné formě, obvykle je servírován studený.

Takže už vím, co udělat jako základ pro můj entremet, ale co bych měla dát dovnitř? Tolik možností, variací, různých ingrediencí, vrstev atd. Ovšem čas je můj největší nepřítel, a tak jsem se rozhodla udělat dvě náplně. Mangový bavarois a ricottový krém s bílou čokoládou.

Bavarois (nebo také bavarianský krém) je něco jako pudink zahuštěný želatinou. Předpokládá se, že pochází ze Švýcarska a připomíná známý cukrářský krém (creme patissiere). Může se použít buď jako samotný dezert, nebo jako náplň do dortu či něčeho podobného. Já mám strašně ráda manga - v jakékoliv podobě - a ty byly mou úplně první volbou. Prohledala jsem internet, abych získala nějakou inspiraci, a podařilo se mi ji najít zde - na super blogu od Ambiky.

Co se týče druhého krému, jsem závislá na ricottě. Ano! Mohla bych jí sníst kila a kila teď a zítra a pozítří a pořád. Tak hustý, krémový, krémový a ještě jednou krémový, delikátní sýr s neutrální chutí je nebe samo. Příprava tohoto krému je skutečně otázkou několika vteřin. Extrémně snadné, rychlé a vynikající.

Dobře, teorie je za námi, čas přejít k praxi.
Ingredience:
Décor hmota:
40 g máslo
40 g cukr moučka
40 g bílky
34 g dortová mouka
12 g kakao
Joconde (piškot):
85 g extra jemně mleté vlašské ořechy
75 g cukr moučka
30 g dortová mouka
150 g vejce (cca 3 střední)
90 g bílky (cca 3 střední)
10 g cukr krupice
Mangový bavarois:
500 g mangové pyré (či 2 velká manga)
100 g cukr moučka (více či méně dle chuti)
2 lžíce čerstvá citronová šťáva
15 g prášková želatina
230 g smetana ke šlehání
Ricottový krém s bílou čokoládou:
500 g ricotta
155 g bíla čokoláda
20 g cukr moučka (více či méně dle chuti)

Postup:
Décor hmota: Mouku a kakao prosejeme. Máslo s cukrem vyšleháme do světlé pěny. Postupně za stálého šlehání přidáme bílky. Vmícháme mouku s kakaem. Na silikonovou podložku nebo na pečící papír nožem nebo stěrkou natřeme tenkou (cca 5 mm) vrstvu décor hmoty. Podložku/pečící papír dáme na plech s nízkým okrajem, ideálně na plech obrácený vzhůru nohama (33 x 46 cm). Plech vzhůru nohama usnadňuje roztírání. Uděláme horizontální/vertikální čáry (použijeme nůž, vařečku, já jsem použila cukrářskou stěrku) tak, že nám vzniknou pruhy - pruh těsta, nic, pruh těsta, nic atd. Plech s décor hmotou dáme do mrazáku. Mrazíme asi 1 až 2 hodiny.
Joconde (piškot): Moučkový cukr a mouku prosejeme a smícháme s mletými ořechy. Na střední rychlosti zašleháme vejce, postupně po troškách. Po každém přidání důkladně prošleháme. Šleháme dohladka a světlého zbarvení. V čisté míse vyšleháme bílky s krupicovým cukrem do tuhých lesklých špiček. Jednu třetinu sněhu vmícháme do ořechového těsta, abychom ho zjemnily. Nakonec přimícháme zbylý sníh. Mícháme opatrně, aby těsto nekleslo. Troubu předehřejeme na 250C. Décor hmotu vyndáme z mrazáku. Rychle na ni nalijeme joconde těsto. Rovnoměrně ho rozetřeme tak, aby décor hmota byla zcela zakrytá (ale vrstva joconde by také neměla být příliš vysoká). Dáme do trouby a ihned snížíme teplotu na 200C. Pečeme, dokud se při lehkém zmáčknutí joconde těsto nevrátí zpět, asi 10-15 minut. Můžeme ho péct tak jak je na plechu vzhůru nohama. Je to velmi rychlé pečení, takže dáváme pozor a každých 5 minut těsto kontrolujeme, aby se nespálilo. Necháme 5 minut vychladnout. Vychladlý korpus přehodíme na pečící papír posypaný hojnou vrstvou moučkového cukru tak, aby décor hmota s podložkou/papírem byla na povrchu a joconde těsto ve spodu. Opatrně odstraníme podložku/pečící papír. Nyní bychom měli vidět výsledný vzor/design těsta. (Moučkový cukr zabrání, aby se korpus lepil při krájení.)
Sestavení: Z dortové rozevírací formy odděláme dno (nebude potřeba) a položíme ji na talíř, na kterém chceme dort servírovat. Stěny formy vyložíme pečícím papírem tak, aby dosahoval těsně k okraji formy, ale nepřesahoval ho - tak bude snadnější roztírání krému. Moje dortová forma je vysoká 6 cm a průměr je 22 cm. Z joconde korpusu odřežeme jakékoliv spálené/křupavé okraje. Měli bychom získat hezký obdélník. Změříme výšku naší dortové formy a také její obvod. Pomocí pravítka a ostrého nože pak z joconde korpusu odřežeme potřebné pruhy tak, aby vytvořily stěny pro náš dort. Dáme pozor, aby pruhy byly uřezány ostře, pěkně a dokonale rovně. Jeden pruh uřežeme o trochu (2 cm) delší. Pruhy dáme kolem dokola dovnitř naší formy dekorativním motivem ven, aby lemovaly její stěny. Delší pruh zmáčkneme tak, aby se vtěsnal mezi ostatní a vznikl nám bezešvý obvod dortu. Těsto je velmi pružné, takže ho můžeme stlačit, abychom ho do formy vtěsnali. Pruhy musí být opravdu natěsno, aby pak výsledný dort držel a nebortil se. Zbytek korpusu použijeme jako dno pro náš dort. Vyřízneme dostatečně velký kruh a vtěsnáme ho na dno dortové formy mezi stěny z těsta. Opět musí být lehce vtěsnaný, aby náplň neprotekla. Forma je hotová a nachystaná k plnění. Teď do ní rovnoměrně rozetřeme mangový bavarois. Dáme do mrazáku na 1 až 2 hodiny. Vyndáme (povrch krému by měl být tuhý) a rozetřeme na něj ricottový krém s bílou čokoládou (teď by dortová forma měla být zcela plná). Znovu dáme mrazit aspoň na 3 hodiny nebo dokud povrch krému není pevný (nesmí být tekutý). Vyndáme z mrazáku a necháme přijít k sobě - asi 1 hodinu - nebo dokud entremet nerozmrzne. Dortovou formu sundáme. Dle fantazie ozdobíme (já použila stabilizovanou šlehačku, vlašské ořechy a hořkou čokoládu). Servírujeme. Pak skladujeme v lednici (už znovu nemrazíme).
Mangový bavarois: Pokud používáme čerstvá manga, rozmixujeme je na pyré (neměly by tu být žádné kousky ovoce). Odměříme si 500 g pyré do mísy a přimícháme cukr a citronovou šťávu. Dvě lžíce tohoto pyré dáme do malé misky. Do pánve nalijeme 3 cm vody a přivedeme ke slabému varu (pouze malinkaté bublinky). Do žáruvzdorné misky dáme 3 až 4 lžíce studené vody a zasypeme želatinou. Necháme 1 minutu nabobtnat. Misku s želatinou dáme do vroucí vody a za stálého míchání zahříváme, jen dokud se želatina nerozpustí - 30 sekund až 1 minuta. Želatinu rychle vmícháme do odloženého pyré v malé misce, aby se nevytvořili žádné kusance želatiny - pracujeme opravdu rychle. Okamžitě želatinové pyré vmícháme do zbytku pyré ve velké míse a důkladně promícháme. Smetanu ušleháme do měkkých špiček a jemně ji vmícháme stěrkou do pyré. Ihned použijeme.
Ricottový krém s bílou čokoládou: Ricottu necháme stát při pokojové teplotě aspoň 2 hodiny. Čokoládu nalámeme na malé kousíčky a rozpustíme ve vodní lázni. Necháme vystydnout, aby byla zhruba vlažná. Mixérem ušleháme ricottu, cukr a rozpuštěnou čokoládu dohladka (asi 2 až 3 minuty). Ihned použijeme.

  • Toto je recept přesně na ten dort, který vidíte na obrázcích. Pro originální recepty navštivte The Daring Kitchen.
  • Pokud neseženete dortovou mouku, tu je recept na množství, které potřebujete na tento entremet: smíchejte 50 g hladké mouky s 14 g kukuřičného škrobu a cca 3x až 5x prosejte přes síto.
  • Do joconde (piškotu) můžete použít jakékoliv ořechy. Pokud to budou mandle, přidejte úplně na závěr do těsta 30 g rozpuštěného másla.
  • S décor hmotou můžete udělat jakýkoliv design chcete (tečky, cik cak čáry, písmenka, prostě cokoliv) a nemusíte ji barvit jen nahnědo. Můžete použít barvivo dle vlastního výběru. V tom případě vynechte kakao a zvyšte množství dortové mouky na 44 g.
Závěr:
Bože, tohle bylo trochu obtížnější! Zabralo mi celý den to sestavit, nazdobit, vychladit atd. Bála jsem se, že mi to neztuhne či se rozpadne, ale nakonec to všechno dobře dopadlo a teď si tu vychutnávám docela slušný dezert. Krémy jsou velmi lehké, ne příliš sladké, krémové, lahodné a opravdu moc dobré. Joconde také není příliš sladký (aspoň teda míň než piškot, na který jsem zvyklá) a skvěle krémy doplňuje. Neslazená šlehačka je pak už jen třešničkou na dortu a hořká čokoláda jako dekorace, no, co na to říct? Je to čokoláda :D Přestože tento dort je téměř celý jenom z krému, je moc dobrý a musím říct, že jsem docela hrdá na konečný výsledek. Rodina byla celkem překvapená, když jsem jí ho ukázala. Nemyslím si však, že to je jeden z dezertů, který bychom dělali jen tak, protože máme chuť na sladké, ale pro zvláštní příležitosti je to dokonalá volba (a taky vynikající chuťově).

32 komentářů:

  1. To je nádhera !
    Jindra

    OdpovědětVymazat
  2. Panebože...
    Já nevím, co na to říct. Jediné, co bych vytkla, jsou snad až moc masivní ozdoby z čokolády na takový lehký, svěží, pohledný, DOKONALÝ dortík. Jinak prostě - áááááá... Hned bych si dala. Ne, nedala, takovou nádheru je škoda sníst!
    Já bych na to ty nervy teda neměla, ale minimálně ten mangový krém musím někdy spáchat! Prostě - klobouk dolů!

    OdpovědětVymazat
  3. Jedním slovem: úžasné! Sama bych se do takové výzvy nepustila, za to s ochutnáním bych problém neměla :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Napada me jenom same "och" a "ach" :-) Je vazne nadherny, vypada naprosto profesionalne. Ja jsem se do DB prihlasila na konci prosince, takze prvni vyzvu mam az ted, ale tuhle "joconde" si udelam taky - je to perfektni narozeninovy dort (pokud se mi teda povede alespon takhle krasny, jako ho mas ty)

    OdpovědětVymazat
  5. Můžu snad jen vzdychnout - je jako z pohádky!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Jindra: Moc děkuju :)

    Olinka: Taky moc děkuju :) Abych se přiznala, já ty ozdoby původně chtěla menší, ale při jejich výrobě mi "trochu" ujela ruka a vyklouzly z nich takové větší obludky :D

    Pavla: Děkuju moc :)

    Lucie: Děkuju moc :) To je super - teď u DB budou už 2 Češi (aspoň myslím, že víc lidí od nás tam není):D A určitě se ti povede - podle dortů na tvém blogu jednoduše vím, že bude naprosto perfektní!

    HaF: Mockrát děkuju :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak já tedy padám do kolen! To je dort jako od profesionání cukrářky. Takový dortík bych si hned dala, lehký, jemný, krémový, ach bože, to je úplný chuťový orgasmus :-)
    Ale nervy bych na to teda neměla. Opravdu máš můj obdiv, chtěla bych patřit mezi tvé strávníky :-) (Jenže to bych pak asi vážila tunu ...)

    OdpovědětVymazat
  8. je nadherny - porad sice nechapu ten postup, al uz je pozde a tak uz nemuzu rozumet textu, radsi si pujdu lehnout a prostuduju to nekdy, az budu mit ohromnou.... chut udelat dort:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Nepeču a vlastně ani sladké příliš nejím, ale poté, co jsem objevila tento blog, mám stále chuť na něco sladkého. Asi 3x týdně se sem dívám, co je nového a když nic, s chutí si přečtu starší příspěvky. Krásné fotky a doprovodný text napsaný s obrovským zapálením pro věc. Prostě a jednoduše paráda a nádhera.

    OdpovědětVymazat
  10. Madla: Opravdu moc děkuju, já se celá červenám :D Ale dortu se neboj, ta příprava není zase až tak náročná - napoprvé to je sice náročnější, ale pak už to jde levou zadní :)

    farfalla: Děkuju :) Já jsem to snažila popsat, co nejpodrobněji, ale kdyžtak mi klidně napiš a já se ti pokusím sehnat nějaké fotky, na kterých by šla ta příprava vidět krok za krokem (napadlo mě vyfotit to sama, ale v tom shonu jsem na to neměla čas).

    Anonymní: To mě oppravdu strašně moc těší :) Děkuju moc a doufám, že se budou líbit i další články (obvykle přidávám jeden za týden) :)

    OdpovědětVymazat
  11. Když pominu zajisté úžasnou chuť tak nádherného dortu, tak musím pochválit fotky. Fotky č. 1 a č. 3 jsou VELMI povedené :-D
    Měj se pěkně
    P.

    OdpovědětVymazat
  12. ahoj,
    to je dokonalý zákusok, škoda, že ho neviem zložiť z monitoru a dať si na tanierik.
    Krása, mňam...


    Zuzana

    OdpovědětVymazat
  13. Zuzana: Děkuju moc :) Takovou schopnost bych občas chtěla mít taky :D

    OdpovědětVymazat
  14. Tenhle dort je naprosto luxusní a dokonalý! A vše kolem vypadá tak profi... Doma mám teď zákaz pečení, každý se bojí o svojí linii :D Ale pro tenhle dort si musím najít záminku!

    OdpovědětVymazat
  15. Kudrlinka: Děkuju moc za krásný komentář! U nás doma se teď taky musí s pečením trochu zpomalit, plavková se sezóna se totiž blíží a taky se tím pádem bojí o linii :D Osobně myslím, že pokud doma tento dort připravíš, tak všichni podlehnou linie ne-linie :D Kdyžtak dej pak vědět, jak chutnal :))

    OdpovědětVymazat
  16. Ten dort vypadá naprosto úžasně. Navíc máš fakt krásný fotky, takže je to prostě dokonalý. Asi si budu muset udělat soukromou výzvu a zkusit tuhle nádheru upéct. Stejně ale nevěřím, že se to alespoň přibližně povede i nám smrtelníkům :-D.

    OdpovědětVymazat
  17. Ire: Děkuju opravdu moc za tak milý komentář :) Pokud se do toho pustíš, určitě dej vědět, jak to šlo, chutnalo atd. :) Já jsem taky smrtelník, takže se ti to určitě povede na výbornou :D

    OdpovědětVymazat
  18. Dort vypadá nádherně, dneska celý den projíždím blogy o vaření a hledám inspiraci na narozeninový dort pro synovce, a tenhle recept je jednoznačně nejlákavější. Jenom si nejsem jistá, jestli zvládnu ten piškot. Myslíš, že by bylo možné vyrobit jenom spodní část piškotu a na to navrstvit ty úžasné krémy? Budou po dostatečném vychlazení držet tvar? Díky za odpověď:)
    Markéta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markétko, moc děkuju :)) Jsem si jistá, že ten piškot bys určitě zvládla, není nutností na něm dělat ty vzory. Každopádně pokud se rozhodneš ho vynechat úplně, tak co krémů týče, ten mangový bude držet sám bez problému, ale trochu bych se bála toho z ricotty. Ten samotný není tak tuhý, ale pokud bys formu po bocích vyložila potravinářskou fólií a pořádně vychladila (klidně i chvilku v mrazáku), měl by být dost tuhý na to, aby udržel tvar minimálně na to, abys ho mohla naservírovat :)

      Vymazat
  19. Odpusť mi prosím moji hloupou otázku, ale jak jsi prosím udělala ty čokoládové ozdoby? To jsi rozpustila jenom čokoládu a bylo? Nebo jsi do ní přidala máslo, nebo 100% tuk?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vůbec to není hloupá otázka :) Dělala jsem to jenom z rozpuštěné čokolády - nastříkala jsem ji na pečící papír a pak to dala do mrazáku, aby to ztuhlo.

      Vymazat
  20. Děkuju za odpověď. Ještě bych měla jedno otázku (vim jsem hrozná otrava :)). Jak děláš ten krém s ricottou, myslíš, že by se dala nahradit tvarohem? Vím, že to bude mít jinou chuť, ale jde mi spíš o to jestli se to nebude nějak tlouct, myslim jako tvaroh s čokoládou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač :) Popravdě si to neumím moc představit, ale nemuselo být špatné :) Ta ricotta je bez chuti, takže to chutná jen po té čokoládě, ale tvaroh je trochu kyselý. Určitě to můžeš zkusit, možná to bude chtít dosladit - kdyžtak to s tím tvarohem nedělej z celé dávky, ale zkus jenom trošičku, kdyby to náhodou nebylo ono, ať nepřijdeš zbytečně o suroviny :)

      Vymazat
  21. Vcera sme so sestrou robili tento dezert na dnesnu oslavu narodenin nasich deti a podaril sa (tvoj samozrejme vyzera ovela lepsie), len sme mali vacsiu formu tak sme museli vymysliet este jednu vrstvu a to slahacku zmiesanu s roztopenou horkou cokoladou. Bol vyborny a nie je to az take komplikovane ako to vyzera:)Aj tie kremy dobre ztuhli a nepotrebovali byt az taku dlhu dobu v mrazaku:) Dakujeme za recept! Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veroniko, moc mě těší, že jste se do dortu pustily a že vám chutnal :) Ta třetí vrstva musela chutnat báječně, skvělá improvizace! A taky jsem moc ráda, že se ti postup nezdál tak komplikovaný, protože většinou mi kamarádka nevěří, když jí tvrdím, že to není tak složité, jak to vypadá :D
      Přeju dobrou chuť!

      Vymazat
  22. Ahoj,
    mohla bych se prosím zeptat jak děláš ty čokoládové ornamenty, že drží? Jsem amatér a zkoušela jsem pouze roztopit čokoládu a nechat ztuhnout, ale to se bohužel nepodařilo :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, čokoládu s vysokým obsahem kakaa (ta tuhne nejlépe, ale i mléčná se dá) roztopím a pak s ní nastříkám požadované tvary, nechám vychladnout a pak to dám do ledničky ztuhnout. Pak s tím musíš manipulovat opatrně a hlavně rychle, protože se to teda rychle taví, ale jak to někam zapíchneš, už to drží.

      Vymazat
  23. Ahoj Catalino,
    mezi foodblogy jsi nasadila vysokou laťku, líbí se mi, jak jsi precizní.
    U tohoto receptu bych se jenom ráda zeptala, co přesně myslíš tím pruhem o dva cm delším?
    Předpokládám, že pruhy se řežou na výšku formy, ale tam by vyšší pruh nedával smysl. Tak nevim:)
    Vysvětlíš mi to prosím?
    Dík Shoshi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne ne, tady řežeš pruh tak, aby si s ním obtočila celý obvod dortu (čili nejde nám tu o výšku, ale o jeho délku), takže pokud má být obvod např. 30 cm, uřežeš 32 cm, aby si to těsto v té formě mohla dostatečně zmáčknout, protože jak se trochu vysuší, tak se zcvrkne a bude mít těch 30 cm.

      Vymazat

Děkuju za návštěvu mého blogu! Pokud se vám recept líbí, máte nějaké připomínky či nesrovnalosti, dejte mi vědět prostřednictvím komentáře. Všech reakcí si velmi cením a odpovím co nejdřív :)