sobota 14. května 2011

Jahodovo-mandlové sušenkové řezy

Máte rádi léto? Vsadím se, že jo :) Léto je úžasným obdobím - podle mě je to nejhezčí část roku. Všechny skvělé druhy ovoce, květin a zeleniny dozrávají a chutnají nejlíp právě v tuto dobu. Jasně, na to skutečné léto si musíme ještě pár dnů (nebo možná týdnů) počkat, ale nakonec to pravé léto začne a přinese s sebou záplavu vynikajících jahod, borůvek, ostružin, malin a seznam by pokračoval dál a dál a nejspíš ani nikde nekončil :D Takže zatímco budeme čekat na léto v jeho nejsilnější podobě, můžeme si upéct něco trochu letního, sytého a chuťově bohatého. Inspiraci jsem načerpala na krásném blogu od Michele.

Než jsem se k těmto řezům dostala, trvalo mi to celou věčnost. Recept jsem tam viděla v únoru a hned mi padl do oka. Michele použila maliny, ale ty jsem po ruce neměla, tak jsem si řekla, že počkám na ty čerstvé. Ovšem už jsem se prostě nemohla dočkat a musela jsem je udělat. Rozhodla jsem se použít místo nich jahody a množství jsem přizpůsobila své větší pečící formě. Taky jsem mírně snížila množství cukru, protože se mi to zdálo přeci jenom nějak moc na ty naše chuťové pohárky a ukázalo se, že to bylo tak akorát.

Tyhle sušenkové řezy (v angličtině cookie bars - čti kůký bárz) jsou opravdu syté, ale neuvěřitelně dobré. Definice sušenkových řezů zní takto: sestávají z těsta tuhého i tekutějšího nebo jiných přísad, které se nalijou nebo namačkají do pekáče (někdy v několika vrstvách) a po upečení se rozřežou na kousky velikosti sušenek. (Aspoň tak to říká Wiki :D). Já jsem je nakrájela na malé čtverečky (asi 4 x 4 cm) a prostě jsem je musela jíst jednu za druhou. Dokonce i mamka, která není moc na sušenky a cukroví vůbec, se vracela pro další a další, což považuju za velký úspěch!

Nenechte se zmást, sušenky v českém pojetí jsou opravdu sušenky - suché, tenké, křupavé - asi jako BeBe nebo něco takového. V Americe si pod tímto pojmem představí navrch křupavé, uvnitř vláčné a vlhké upečené těsto. Jistě, sušenky podobné těm našim taky znají, ale první je napadne tohle (vždyť přesně taková má být nejznámější americká "cookie" - Chocolate Chip Cookie). A tyhle sušenkové řezy americkou představu splňují dokonale.

Mimochodem, tyhle řezy nejsou vůbec náročné na čas. Já jsem v kuchyni hodně pomalá a dokonce i já jsem je zvládla za hodinu (včetně pečení a umývání nádobí), takže si myslím, že vám zaberou méně jak 45 minut. Pokud toužíte po něčem sladkém, malém a dobrém, neváhejte a zkuste je.
Ingredience:
100 g polohrubá mouka
70 g ovesné vločky, hrubě mleté
1 ½ lžičky kypřící prášek
½ lžičky sůl
85 g hrubě sekané mandle
170 g máslo, změklé
300 g hnědý cukr
1 ½ vejce
1 ½ lžičky aroma hořkých mandlí
100 g jahody, na čtvrtky

Postup:
Čtvercovou formu (25 x 25 cm) vyložíme pečícím papírem. Mouku, vločky, kypřící prášek, sůl a mandle smícháme. Máslo s cukrem vyšleháme do světlé pěny (cca 2 až 3 minuty). Do máslové pěny přidáme vejce a aroma hořkých mandlí, šleháme do smísení. Vmícháme moučnou směs JEN do smísení. 2/3 těsta vmačkáme rukama do formy (těsto se hodně lepí), rovnoměrně poklademe čvrtkami jahod a zakryjeme zbytkem těsta. Pečeme v předehřáté troubě na 175C asi 25 až 30 minut. Necháme 10 minut stydnout, opatrně vyndáme z formy a necháme zcela vystydnout. Pak rozkrájíme na malé čtverce (cca 4 x 4 cm) a můžeme jíst.

  • Můžete použít buď čerstvé, nebo mražené jahody. Pokud použijete mražené, nechte je trochu rozmrznout a okapat.
Závěr:
Jsem opravdu ráda, že jsem je konečně upekla! Vážně jsou vynikající. Možná že příště je zkusím s jiným ovocem - rybíz nebo ostružiny by mohly taky být famózní. Popsala bych je jako měkké, vlhké a vláčné uvnitř a lehce křupavé navenek - mají velmi tenkou křupavou krustu a když se do nich zakousnete, je to úplný luxus. Kusy mandlí svou křupavostí skvěle korespondují s vláčným základem, který má výbornou ovesnou příchuť a díky hořkým mandlím mi připomíná i trochu marcipán :D Vím, že stále obsahují hodně cukru, ale jsou to prostě sušenkové řezy, které se jí po malých kouscích (ne jako buchta nebo dort) stejně jako normální sušenky. Každopádně jsem jich snědla snad 8 nebo 9, aniž bych se cítila přeslazená. A jak jsem napsala už výš, dokonce i mamce strašně chutnaly. Navíc jsou snadné a rychlé. Co víc si přát?

8 komentářů:

  1. oooooch..a ze kto tu robi komu chute:)))ja som uz treti den na diete,takze momentalne tu doslova zomieram a slintam,a nadavam,ze som sem vobec nakukla:)))))vyzeraju uzasne,a ked schudnem planovane kilecka,urco vyskusam!!!:)

    OdpovědětVymazat
  2. Ja taketo kolaciky velmi mooozem...mnaaaam!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Ty mi zas děláš chutě :) Vypadá to báječně, ideální věc, co můžu přinést jako dárek na návštěvu :)

    OdpovědětVymazat
  4. Máš pravdu, to množství cukru, v poměru oproti mouce mě opravdu zarazilo. Ale napéct pro větší společnost, ochutnat jeden - dva kousky, z toho bych už noční můru neměla. Myslím, že je to ideální dezert pro letní grilování nebo zahradní slavnost, zvláště když půjde o pozvánku a bude se řešit, co přinést s sebou. (Určitě jsi si všimla, že to grilování v poslední době stále řeším :-D).

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadají luxusně! Ačkoli mě taky dost zarazil poměr cukru k ostatním přísadám, ale když píšeš, že to není přeslazené, tak ti věřím. Já z ovesných vloček a hnědého cukru peču moc ráda, nejradši mám tenhle vrstvený jablkový dort: http://madlinakuchyne.blog.cz/0911/vrstveny-jablkovy-dort

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadají úžasně. A grafická úprava je opravdu dobrá.

    OdpovědětVymazat
  7. ako je možné, že som tvoj blog našla až teraz? je krásny, fotky sú úžasné, recepty priam lákajú k ich vyskúšaniu. už "sledujem" českú aj anglickú verziu :):):)

    OdpovědětVymazat
  8. Martina(Dulce de Leche): Děkuju moc :) Ale prosím tě, ty přece hubnout vůbec nepotřebuješ, na fotce ti to moc sluší! Každopádně, i tak přeju, aby se ti to podařilo a dej vědět, pokud si je upečeš, jak se podařily :D

    Marianna (Halusky-in-Ireland): To ti věřím :D Já jsem s nima taky nemohla přestat :D

    Meg: Děkuju moc, to jo, hlavně děti se budou olizovat ( i když dospělí určitě taky :D).

    toffo: Mě ten cukr taky zarazil, ale řekla jsem si, že když Michele to tak chutnalo, tak to zkusím a vyšlo to ( i když trochu cukru jsem přece jenom ubrala) :D To víš, že jsem si všimla, grilovačky jsou super věc! Quiche musel všem na grilovací slavnosti určit moc chutnat - i já jsem nad ním slintala, a to jsem ho jen viděla na tvých fotkách :D

    Madla: Děkuju moc :) Cukrem jsem byla taky zaražená, ale jsou to v podstatě sušenky, takže se nejí jako buchta po kusech :D Děkuju za odkaz na dortík, až budeme mít jablka od babičky, nechám se inspirovat :)

    Pája: Moc děkuju :))

    ChocoRRoL (LuBA): Děkuju moc a jsem moc ráda, že se ti tu líbí!

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu mého blogu! Pokud se vám recept líbí, máte nějaké připomínky či nesrovnalosti, dejte mi vědět prostřednictvím komentáře. Všech reakcí si velmi cením a odpovím co nejdřív :)